Achter de schermen van het remlaboratorium van Bosch Mobility Aftermarket
Hoe worden de remblokken van Bosch ontwikkeld, rekening houdend met de huidige milieuproblematiek?
Bosch selecteert en test grondig de chemicaliën en materialen die in de remonderdelen worden gebruikt om hun impact op de gezondheid en het milieu te minimaliseren. Er wordt voortdurend aan onderzoek en ontwikkeling gedaan om te voldoen aan de vereisten van de toekomstige Euro 7-reglementering, zonder compromissen te sluiten op het vlak van productveiligheid.
Het remlaboratorium in Karlsruhe
Het Bosch remlaboratorium in Karlsruhe, Duitsland, is een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum dat gespecialiseerd is in remsystemen voor auto’s en speelt een sleutelrol in de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve en hoogwaardige remtechnologieën.Het 900 m2 grote laboratorium is uitgerust met ultramoderne faciliteiten voor het uitvoeren van grondige tests en simulaties van remsystemen. Sinds 9 maanden is het laboratorium uitgerust met een speciale testbank die deeltjesemissies kan meten volgens de officiële testmethode.
De ingenieurs in het remlaboratorium van Bosch in Karlsruhe werken nauw samen met autofabrikanten om remsystemen te ontwikkelen die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van elk voertuig. Ze voeren strenge tests uit om te garanderen dat de remmen voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen en optimaal presteren in alle rijomstandigheden.
En hoe zit het met het milieu?
In maart 2024 keurde het Europees Parlement nieuwe EU-regels goed om de vervuilende uitstoot van voertuigen te verminderen. Als ook de Raad van de Europese Unie formeel zijn goedkeuring geeft, gaat de nieuwe Euro 7-norm op 1 juli 2030 van kracht. Euronormen zijn milieuregels die door de Europese Unie zijn ingevoerd om de uitstoot van broeikasgassen door het wegverkeer te beperken, om de luchtkwaliteit te verbeteren en de impact op de gezondheid van EU-burgers te verminderen.Deze normen stellen emissielimieten vast voor stikstofoxiden (NOx), koolmonoxide, koolwaterstoffen en fijne deeltjes voor verbrandingsmotoren in nieuwe voertuigen die op de Europese markt worden gebracht. Er zijn specifieke normen voor elke voertuigcategorie, zoals zware vrachtwagens en bussen, bedrijfsvoertuigen, lichte voertuigen, tweewielers, driewielers en vierwielers.
Bron: De nieuwe Euro 7-norm.
Wat is Bosch van plan met zijn remblokken om te voldoen aan de Euro 7-norm?
Bosch zet zich actief in om de uitstoot van schadelijke stoffen door motorvoertuigen te verminderen door te werken aan de Euro 7-norm sinds 2019. In samenwerking met de CLEPA (Europese koepelorganisatie voor de automotive toeleveringsindustrie), de Duitse organisatie VDA en de werkgroep “Vervuiling en Energie” van de Verenigde Naties neemt Bosch deel aan twee werkgroepen om oplossingen te ontwikkelen die voldoen aan deze norm.De Euro 7-norm voorziet in strengere emissiedrempels voor voertuigen, met een limiet van 7 mg/km op vier wielen tegen 2027 en vervolgens een nog grotere reductie tot slechts 3 mg/km tegen 2035, tien keer minder dan vandaag. Bosch streeft ernaar om deze Euro 7-vereisten ook toe te passen op reserveonderdelen, wat een impact zou hebben op de ECE R90-specificaties.
Door naar deze ambitieuze doelstellingen toe te werken, helpt Bosch de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Het bedrijf gebruikt zijn expertise en geavanceerde technologieën om schonere, efficiëntere remoplossingen te ontwikkelen die voldoen aan de vereisten van de Euro 7-norm, zowel voor nieuwe voertuigen als voor reserveonderdelen.
Wist u dat u ook extra-punten kunt verzamelen met het kopen van Bosch-remonderdelen? Ontdek hier de in aanmerking komende producten.
Klik hier voor meer informatie over Bosch-remmen.
Bron: Meer over het Bosch Mobility Aftermarket laboratorium.